דלג לתוכן

בית הכנסת הראשון בקדימה

בית הכנסת הראשון בקדימה

בית הכנסת הראשון בקדימה
בית כנסת "בית-דוד"

בית הכנסת הראשון בקדימה
בית הכנסת הראשון בקדימה

בית הכנסת "בית דוד" הינו בית הכנסת הראשון שנבנה בכפר קדימה. בית הכנסת נבנה ע"י משפחת קרפוביץ' שהיו בין המתיישבים הראשונים בקדימה, בסוף שנות ה-40 לזכרו של דוד קרפוביץ', אב המשפחה.

חנוכת בית הכנסת הייתה בבר-המצווה של מאיר בשנת 1950. המבנה הראשון היה המחסן שקיים היום מאחור, והכיפה נבנתה בשנת 1960.

שני סיפורים מעניינים הקשורים לבית הכנסת "בית-דוד" :

קטע מדהים מהחיבור שכתבה התלמידה מלכה כרמי בשנת 1940 (הכתה הראשונה של בית הספר הראשון) שכותרתו "כפרנו אחרי 20 שנה" בנושא בית הכנסת: "…בית-העם יהיה חדר אחד גדול. בחלקו השני של אותו בנין יהיה בית-כנסת. בגגו תהיה כפה עגולה ובראשה יתנוסס מגן דוד גדול. חלונות בית הכנסת יהיו גדולים. מסביב לבנין היפה הזה יהיו עצים יפים ובצדי השביל, אשר דרכו באים לבית הכנסת יהיו עצי נוי גבוהים. ביום חם, כמה ישמח האדם המצאו עצים אלה, ישב בצלם, יסור גם לבית-הכנסת, יכנס פנימה ויראה את ארון-הקדש היפה והפרוכת הרקומה בחוטי-הזהב. וכמו ישאל לעצמו: הזהו בית הכנסת בקדימה? הרי פעם היה קטן בצריף של בית הספר. אבל עתה כמה יפה הוא. קרפוביץ' הזקן, יעמוד בבית הכנסת, אשר אליו השתוקק מאז בואו למקום. הוא יזכור איך היה פעם רץ אל כל בית ובית לבקש בחנינה שיבואו להתפלל. בעמל רב עלה בידו הבנין הזה. כעת יגיל וישמח באשרו אשר זכה!"

 הסיפור השני הינו סיפור מותו של דוד קרפוביץ' :
בערב ראש חדש חשוון 1943 נפטר דוד קרפוביץ' מדלקת ריאות. הוא התעקש ללכת חולה להלווייתה של הרופאה, ד"ר וסרמן כיוון שטען שהיא הייתה צדקת. בן 81 היה במותו והספיק לחיות 10 שנים על אדמת קדימה.
מספר בנו יוסף קרפוביץ': "אמא ספרה כי כאשר דנה עם אבא היכן יקברו היא רצתה להיקבר בירושלים והוא אמר שאדמת ארץ-ישראל קדושה בכל מקום.כשאבא נפטר אמא לא רצתה שנקבור אותו בקדימה אלא בנחלת יצחק. סילבה נסע וקנה שם חלקת קבר. חפרו את הקבר בכדי להביא את אבא לקבורה. הדבר נודע למתיישבים בקדימה והם התנגדו. אבא היה האדם הראשון שהקים מניין בקדימה וטיפל בענייני הדת במקום. הוא היה בן-אדם טוב מאד והכירו אותו ולא רצו לתת להוציא אותו לקבורה במקום אחר.
נסעו והביאו את הרב ורנר מנתניה כדי להתדיין (הרב ורנר הכיר את אבא ואמא טוב מאד) והרב פסק שיביאו אותו לקבורה בקדימה וייבנו בית כנסת על שמו.

הבאנו אותו לקבורה בקדימה והרב וורנר הספיד אותו. הוא היה הקבר השלישי במקום. אחרי השבעה התחלנו לטפל בבניית בית הכנסת.

דילוג לתוכן The Butterfly Button